working-women-we-can-do-it

Bazı işyerleri vardır meslek hayatınızda silinmez izler bırakır. Bıraktığı izlerin derinliğine göre hatırladıkça ya üzülür ya sevinirsiniz. Şu anda o işyerini hatırlayarak yazmaya başlayınca sevinç mi hüzün mü yaşıyorum bilemedim.(bu “bilemedim” kelimesi de oradan kalmadır)

Değişik, ilginç, çok ilginç, görülesi, uzak durulası, aynı zorlukları yaşadığın arkadaşları sevilesi, kader yoldaşlığı, aynı gemi yolculuğu vb adlarla yaşanılan ortamı ve çalışanlarını sıfatlandırabilirim. (zarfa koyup postalayabilirim)

Ben bu mesleğe insanlara severek yardımcı olmak, sorulara cevap vermek, sorun çözmek, anlamak, dinlemek olarak başladım. Bir tür misyon faaliyeti idi. Sana ihtiyacı olanların yanında ol. Bugüne kadar da uygulamaya çalıştım. Yazı konusu  şirket ise; Personel Sorumlusu arıyordu. Bu işin temeli Personel Yönetiminden başladı ise bu şirketin de bir temele ihtiyacı vardı ve o ben oldum. Durumu açıklamak adına PY ile İKY arasındaki farkı anlatan bir paragrafı alıntıladım. “ işgöreni makinenin bir parçası olarak gören klasik yönetim anlayışının bir sonucu olan Personel Yönetimi, işgörenin sadece işe alma, terfi, atama, ücret ve izin gibi işlemleriyle ilgili bir alan iken, İnsan Kaynakları Yönetimi; Personel Yönetimi’nin geleneksel işlevleri yanı sıra, insana daha değer veren ve onu geliştiren, psikolojik ve toplumsal gereksinimlerini karşılamayı hedefleyen bir yaklaşım taşımaktadır.” 1.

Bu şirketteki macera da böyle başladı. Önce departmanı oluşturdum (tek masa, tek kişi) ve sonra tüm taşeron işçilerini kadroya geçirdim. (bir gecede 150 kişi) Bu işçilerin de her şeyi benim her şeyim oldu. Şimdi düşünüyorum da, güzel günlerdi tüm olumsuzluklara rağmen. Hüznü bol, sevinci az olsa da geçti kaldı anılar. İşte tam personelci, bir buçuk İK’cının şirkette yaptıkları:

  • Şirin ;    eleman alalım, norm kadro sürekli takip edilsin hatta eleman yetersiz olmasın.
  • Vardiya planını tabi ki sen yapacaksın, hem endüstri mühendisi olman gerekmez. Bu işi bizde personelci yapar. Personelci demek vardiyayı bilecek demek.
  • Planı yaparken servisi yemeği de ayarla. Plan bitti mi, biz üretim planını değiştirdik sen de planını değiştir. Aynı plağı başa sar.
  • Planı duyuru panosuna as. Simetrik olsun aman… Astın mı ben yerimi beğenmedim der işçi. Beni gündüze yaz, olmaz gece olsun, eşimle aynı vardiya olsun hayır ayrı olsun. Servis uysun.
  • İşçinin her şeyi ile ilgilen. İşyerinde ne yedi ne içti çayı beğendi mi? şekeri az mı? Kahve mi yapalım? Sigara alanı belirleyelim. Nereden yürüsün ne ile yürüsün.
  • İşe alım görüşmesi yap, İŞKUR, SGK ile görüş gelen herkes ile sen görüş. İlan metni hazırla, ilan ver, aday seç, short list yap, görüşmeye çağır. İşe al. Elbise al, ayakkabı al, eldiven, maske, gözlük al. Aldın mı işçiye ver, işçinin zimmetini al, eğitimini ver, temiz kullanmasını anlat, kullanmaz ise tutanak tut, ceza ver. İşe devamlılık yapar ise ödül ver, prim uygula.
  • Özlük dosyası yap, eğitimleri organize et, soyunma dolabı ver, dolapları takip et, nasıl!!! soyunma odasına gir. (off bunları ver ve kontrol et döngü sürekli dönsün yazarken bıktım ne işlerdi aman)
  • Bordro yap, SGK bildirimi yap, tüm resmi bildirimleri yap, kaydını aç, dosyasına aç. Kartını ver. Puantajını kontrol et.
  • Fazla mesai listele, tüm duyuruları yap, işçi mesaiye gelmez ise sen gel, tek tek ara “neden gelmedin işçim” de yerine adam ayarla. (Kadın çalışana da adam derler adamdan çok çalışır)

 

  • İşçi isteklerini dinleme saati 12.00 Güzin Şirin Abla dert dinleme odasına buyurun. Ne derdin var söyle ablana. Yarın izin istiyorum abla, yıllık izin istiyorum, evlilik izni, ücretsiz izin istiyorum. Mazeretim var. Ne izni olsun? Yıllık izin istemiyorum, gidersem ne zaman döneceğim? izine gidersem dönmeyeceğim. Vardiyamı değiştir, hayır değiştirme. Eşim hasta, çocuğum hasta ben çok hastayım. Beni bu vardiya yazma, beni oraya yaz. Bana önlük ver, bana bordro ver. Çocuğum oldu AGİ değiştir, eşim işe girdi, hayır çıktı yine AGİ değiştir. Bordroyu tekrar ver. İzin kâğıdım nerde, bayram izni kaç gün? Mesai var mı? Servis var mı? Abla param yetmedi avans ver. Maaş yattı mı?
  • Öğlen mi oldu ? Yemek aahhh yemek geldi mi? Menüye uygun mu? Ekmek geldi mi? Kaç kişilik? Yoğurt var mı? Salata az mı? Tatlı çok mu? Yaa bugün de mi pizza… Yanına makarna olmasın şu olsun hayır bu olsun.
  • Bulaşık makinesine deterjan olsun. Peçete, bardak, tuz ıvır zıvır olsun. Portörleri çalışanların tam olsun.
  • Eğitim yapılacak, tatbikat yapılacak, yer ayarla işçiyi ayarla. Eğitmeni ayarla. Kalem ayarla.
  • Şirin Hanım denetim olacak. Eğitime sen de katıl. Kendini denetime hazırla sen tek başına bir departmansın. Hedefleri yazdık mı? Uyguladık mı? Aksiyon planı, hangi aşama. Talimatların var mı? Formların yeterli mi? Her şeyi kayıt ettik mi? Dosyalar hazır mı?
  • 14001, 18001, 9001’ de neymiş sen bunları bilirsin senin payına düşeni de bilirsin yap bakalım görelim denetleyelim.
  • Yemek tedarikçisi, servis tedarikçisi, sağlık hizmeti tedarikçisi. Bu tedarikçileri ve unuttuklarım senin ilgi alanın. Tedarikçini bil takip et. Konuş ikna et. Fiyatı düşürsün ama kalite düşmesin.
  • Senin satın alman da vardı unutma. Stok yap say, dök, listele, sipariş aç, sipariş kapa. Teslim et, kayıt et. Dön dolaş yine aynı tekrarı yap.
  • Ücret, kıdem, mesai tüm maliyetleri hazırla, maaş listesi yap, işçinin banka kartı, ibanı, kredisi vb sensin ablası.
  • Kariyerini planla. Nasıl ? Ahmet’i Mehmet yap. İşini değiştir, görev tebliğ et, ücret arttır. Apolet yaptır, şapkası olsun, önlüğünde adı olsun. Nakışlı olsun.
  • Telefon, işçi, ücret, erzak, giriş, çıkış tüm listeleri sen yap. İşçi aldığın gibi işçi çıkar. Önce puanlaması olsun, performansı görelim, tazminatını yap, çıkış konuşması sen yap. Sen İK’ sın. (burada İ.K olursun yalnız olursun)

images

 

Sen neler de yaparmışsın yazmaya doyamadın ya da bıktın. Hayır, bıkma biz bitti demeden bitmez. Biz biziz.

Her şeye rağmen anılar ve de ömür boyu sürecek dostluklar kazandırdın bana. Tüm dostlara selam ve sevgiyle ve de buruk bir tebessüm dudaklarda  ;)(